به کمپرسورهایی که در مکان های صنعتی مورد استفاده قرار گیرند (کارگاه ها و کارخانه ها) کمپرسور صنعتی گفته می شود.

در ادامه این مقاله به معرفی انواع کمپرسور باد صنعتی و قطعات تشکیل دهنده آنها خواهیم پرداخت.امیدواریم بعد از خواندن این مقاله بتوانید انتخاب درستی درباره کمپرسور صنعتی مورد نیازتان داشته باشید.

شرکت ایران پمپ تولید کننده انواع کمپرسور باد صنعتی یخچالی،بدون روغن،کوپله ای و سیلندری میباشد که از 100 لیتر تا 5000 هزار لیتر را تولید مینماید.

کمپرسور صنعتی

کمپرسور باد صنعتی و قطعات تشکیل دهنده آن

کمپرسور باد صنعتی با سیستم سیلندر پیستونی جایگاه ویژه ای را در میان صنعتگران پیدا کرده است. اما این کمپرسور ها انواع مختلفی دارند. از انواع کمپرسور باد صنعتی می توان به کمپرسور باد صنعتی با عملکرد سیلندر پیستونی، کمپرسور باد صنعتی با عملکرد اسکرول و کمپرسور باد صنعتی با عملکرد روتاری اشاره کرد. نحوه کارکرد هر یک از این کمپرسور ها متفاوت بوده و به منظور خاصی مورد استفاده قرار میگیرند. در ادامه با نحوه کارکرد هر یک از انواع کمپرسور باد صنعتی آشنا خواهیم شد.

کمپرسور باد صنعتی با عملکرد سیلندر پیستونی

عملکرد سیلندر پیستونی در بین کمپرسور های موجود در بازار، به عنوان بهترین عملکرد شناخته می شود. در این نوع از کمپرسور ها، در ابتدا پیستون به طرف پایین حرکت کرده و هوا از سوپاپ ورودی به درون سیلندر مکیده می شود. پس از رسیدن پیستون به پایین ترین حد خود، سوپاپ ورودی هوا بسته شده و پیستون به طرف بالا حرکت می کند. با حرکت پیستون به طرف بالا حجم هوا کم شده و بر فشار آن افزوده می شود. با افزایش فشار تا میزان مشخص، سوپاپ خروجی هوا باز شده و سپس هوای فشرده شده به سمت مخزن هدایت می شود. کمپرسور باد صنعتی با عملکرد سیلندر پیستونی، در گروه کمپرسور های جابجایی مثبت قرار دارد.

پمپ باد صنعتی

دسته بندی کمپرسور باد صنعتی

یکی از دسته بندی هایی که برای کمپرسور های صنعتی در نظر گرفته می شود، دسته بندی بر اساس نوع سیستم روانکاری است. در این دسته بندی کمپرسور باد صنعتی به دو دسته کمپرسور باد بدون روغن و کمپرسور باد روغنی تقسیم بندی می شود.در کمپرسور باد روغنی، از یک مخزن روغن استفاده می شود. روغن موجود درون مخزن از طریق پمپ های تعبیه شده به جداره داخلی و سیلندر پاشیده می شود. اما در کمپرسور باد روغنی در ابتدای ساخت از روغن درون قطعات استفاده شده و روانکاری انجام می پذیرد. این بدان معناست که در طی استفاده از کمپرسور بدون روغن، امکان روغنکاری قطعات وجود ندارد. از جمله کاربرد های کمپرسور باد صنعتی بدون روغن می توان به صنایع پزشکی اشاره کرد. چرا که خروجی این کمپرسور ها عاری از هرگونه آلودگی است. اما چرا کمپرسور های روغنی در صنایع پزشکی کاربرد بسیار کمی دارند؟ همانطور که گفته شد، کمپرسور های روغنی از طریق پاشش روغن به اجزا داخلی کمپرسور روانکاری می شوند. به طور مثال درون محفظه سیلندر به دیواره پاشش روغن انجام می گیرد. در این صورت در هنگام فشرده سازی هوا، مقداری از روغن با سیال ترکیب شده و پس از فشرده سازی، سیال به همراه روغن وارد مخزن می شود. به این ترتیب در هنگام استفاده از هوای فشرده در کمپرسور، شاهد هوای فشرده آلوده به روغن خواهیم بود.

قطعات و تجهیزات به کار رفته در کمپرسور باد صنعتی

در هر کمپرسور باد قطعات ختلفی وجود دارد.در ادامه به معرفی هر یک از این قطعات میپردازیم.یکی از ممهمترین عوامل تاثیر گدار در قیمت هر کمپرسور بادی،همین قطعات استفاده شده در تولید کمپرسور باد میباشد.

مخزن کمپرسور

در کمپرسور باد صنعتی هوا پس از فشرده شدن، به منظور استفاده مجدد نیاز به ذخیره سازی دارد. مخازن کمپرسور باید به گونه ای طراحی شده باشند که مقدار فشار هوا را تحمل کرده و انفجاری درون آن ها انجام نپذیرد. به طور کلی یک مخزن کمپرسور باد صنعتی باید توانایی تحمل فشار را در بازه ۸ تا ۱۳ بار داشته باشد. در مخازن کمپرسور باد صنعتی، تنها تحمل فشار نباید در نظر گرفته شود. مقاومت در برابر خوردگی فاکتور دومی است که در انتخاب ضخامت جداره اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. چرا که هوای فشرده شده پس از مدتی که درون مخزن نگهداری می شود، از خود رطوبت آزاد می کند. رطوبت آزاد شده پس از مدتی با جداره داخلی مخازن تماس برقرار کرده و در دراز مدت باعث خوردگی و زنگ زدگی جداره مخازن خواهد شد. در نتیجه طول عمر مخزن کاهش یافته و یا حتی ممکن است عواقب جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.

شیر یکطرفه کمپرسور

هوای فشرده شده درون مخزن، نباید به محفظه تراکم باز گردد. در صورتی که هوای فشرده به محفظه تراکم بازگردد، موتور به کار رفته درون کمپرسور، باید انرژی بیشتری را صرف کرده تا بر فشار ناشی از هوای فشرده غلبه کند. به این ترتیب در کمپرسور شاهد افزایش انرژی الکتریکی و مصرف برق خواهیم بود. علاوه بر آن میزان عمر دستگاه کاهش پیدا کرده و هزینه های ناشی از تعمیرات آن افزایش میابد. برای جلوگیری از چنین پدیده ای، مهندسین طراح در مرز ورودی مخزن از یک شیر یکطرفه بهره می برند. در این شیر از یک فنر و اورینگ استفاده شده است. عملکرد شیر یکطرفه در کمپرسور باد صنعتی به این صورت است که هوای فشرده شده از طریق کمپرسور به پشت شیر خواهد رسید. فشار هوا بر نیروی فنر غلبه کرده و فنر فشرده می شود. با فشرده شدن فنر، هوای فشرده شده به درون مخزن راه میابد. سپس فنر تغییر وضعیت داده و به حالت اولیه خود باز خواهد گشت و بر اروینگ نیرو وارد می کند تا به این ترتیب نشتی از مخزن را به حداقل برساند.

سوپاپ اطمینان کمپرسور

رعایت موارد ایمنی در کمپرسور باد صنعتی از ملزومات هر طراحی است. چرا که در صورت بروز مشکل در هر بخش، به علت فشار زیاد هوا امکان بروز انفجار وجود خواهد داشت. سوپاپ اطمینان یکی از تجهیزاتی است که ایمنی دستگاه را افزایش می دهد. این سوپاپ بر روی مخزن تعبیه شده است. عملکرد این سیستم به گونه ای است که با افزایش فشار و گذر از حد مجاز، سوپاپ اطمینان که عملکرد آن به صورت مکانیکی است، باز شده و مقدار هوای اضافی موجود در مخزن را تخلیه می کند.

کمپرسور هوای صنعتی

سنسور حرارتی کمپرسور

همانطور که گفته شد رعایت موارد ایمنی در کمپرسور باد صنعتی بسیار مهم است. سنسور حرارتی میزان حرارت موجود در سیستم را اندازه گیری میکند. چرا که با افزایش فشار در کمپرسور میزان برخورد ذرات هوا با یکدیگر افزایش یافته و به دنبال آن دما افزایش پیدا می کند. به همین منظور از یک سنسور حرارتی در ساختار کمپرسور صنعتی استفاده می شود تا در هنگام رسیدن دما به حد بحرانی، عملکرد کمپرسور را متوقف کرده و مانع بروز مشکل در کمپرسور گردد.

گیج فشار کمپرسور

یکی از مهمترین قطعاتی که باید بر روی کمپرسور باد صنعتی نصب گردد، گیج فشار است. گیج فشار یا فشار سنج میزان فشار هوای موجود در مخزن را اندازه گیری می کند. در صورتی که فشار هوا در مخزن از حد مجاز عبور کرده باشد، اتصال دستگاه به برق باید به سرعت قطع گردد. چرا که هر مخزن بر اساس فشار معینی ساخته شده و توانایی تحمل فشارهای بالاتر را ندارد.

فیلتر کمپرسور صنعتی

در صورتی که از کمپرسور باد صنعتی با سیستم روانکاری روغن در صنعت استفاده گردد، برای کاهش میزان روغن موجود در هوای فشرده باید از فیلتر استفاده گردد. همانطور که گفته شد در هنگام فشرده سازی سیال در محفظه کمپرسور، مقدار از قطرات روغن با هوا ترکیب شده و به درون مخزن راه پیدا می کنند. البته فیلتر کمپرسور باد صنعتی تنها برای جذب روغن به کار نمیرود. چه در کمپرسور های روغنی و چه در کمپرسورهای بدون روغن، هنگامی که هوای فشرده شده وارد مخزن می شود، پس از مدتی سرد شده و از خود رطوبت آزاد می کند. رطوبت حاصله به شکل قطرات آب درآمده و در هنگام استفاده از هوای فشرده، به همراه هوا از مخزن خارج می شود. در واقع وظیفه دیگر فیلتر کمپرسور جذب رطوبت موجود در هوای خروجی است.

رادیاتور در کمپرسور باد صنعتی

در کمپرسور باد صنعتی، رادیاتور نقش مهم و اساسی را ایفا می کند. وظیفه اصلی رادیاتور در واقع خنک کاری محفظه فشرده سازی هوا و همچنین روغن است‌. همانطور که در بالا ذکر شد، در اثر عمل فشرده سازی هوا، برخورد ذرات با یکدیگر در اثر کاهش حجم افزایش پیدا می کند. که نتیجه آن افزایش دمای کمپرسور است. با افزایش دمای کمپرسور دمای مایع روانکار نیز افزایش یافته و در نتیجه غلظت آن کاهش میابد. در این صورت مایع روانکار قابلیت خود را از دست داده و به خوبی به روانکاری قطعات نمیپردازد. که نتیجه آن افزایش اصطکاک سطح و استهلاک کمپرسور است. مایع خنک کننده در رادیاتور شروع به حرکت کرده و فن هوای محیط را به طرف آن پرتاب می کند. به این ترتیب هوا از روی رادیاتور عبور کرده و خنک می شود. در نهایت هوا به سمت کمپرسور حرکت کرده و در نهایت کمپرسور خنک می شود. برای خنک کاری بیشتر بر روی کمپرسور تعدادی پره یا فین نصب می کنند. فین ها سطح تماس کمپرسور را با هوای خنک افزایش داده و در نهایت خنک کاری کمپرسور به نحو احسن انجام می پذیرد. در بسیاری از کمپرسور باد صنعتی دیگر به منظور خنک کاری از جریان سیال خنک کننده در اطراف کمپرسور بهره می برند. به این صورت که در هنگام طراحی کمپرسور در اطراف آن لوله های به خصوصی که محل عبور مایع خنک کننده است در نظر گرفته می شود و مایع خنک کننده از طریق پمپ به درون این لوله ها فرستاده شده و در نهایت کمپرسور خنک می شود.

اینترکولر در کمپرسور باد

بسیاری از کمپرسور های باد صنعتی، فشار هوا را در طی دو مرحله افزایش می دهند. این کار باعث افزایش بازدهی و کارایی کمپرسور باد صنعتی می شود. اما اینتر کولر در چه جایی از این دو مرحله قرار دارد؟ اینتر کولر دقیقا بین دو مرحله قرار داشته و وظیفه آن کاهش دمای هوای خروجی از مرحله اول تا دمای محیط است.

کمپرسور باد صنعتی ایران پمپ

موتور الکتریکی کمپرسور باد صنعتی

موتور الکتریکی در واقع یک وسیله الکتریکی است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند. در واقع یک موتور الکتریکی را می توان قلب تپنده هر کمپرسور باد صنعتی دانست. چرا که بدون یک موتور الکتریکی، کمپرسور قادر به فشرده سازی هوای موجود در محیط نخواهد بود. یک موتور الکتریکی از یک سیم پیچ و یک شفت ساخته شده است. جریان الکتریکی از سیم پیچ عبور کرده و میدان مغناطیسی درون موتور الکتریکی ایجاد می کند. میدان بر روی شفت تاثیر گذاشته و آن را به گردش در می آورد.

چگونه از کمپرسور باد صنعتی نگهداری کنیم؟

حال که با اجزا مختلف یک کمپرسور باد صنعتی آشنا شدید، بهتر است نحوه نگهداری از آن را نیز بدانید. چرا که با نگهداری صحیح از اجزای مختلف کمپرسور باد صنعتی می توانید تا حد زیادی طول عمر دستگاه را افزایش داده و بازدهی آن را دو چندان کنید. همچنین هزینه مربوط به تعمیرات کمپرسور به شدت کاهش خواهد یافت.

شیر تخلیه آب و روغن مخزن

این شیر در قسمت انتهایی مخزن نصب شده و وظیفه آن خارج کردن رطوبت و روغن موجود در مخزن است. به صورت دوره ای این شیر را مورد بازرسی قرار دهید و از عملکرد درست آن اطمینان حاصل فرمایید. چرا که وجود آب و روغن درون مخزن می تواند باعث خوردگی آن شود.

فیلتر هوای کمپرسور

یکی دیگر از قطعاتی که در کمپرسور باید به صورت دوره ای مورد بازرسی قرار گیرد، فیلتر هواست. در صورتی که این فیلتر تمیز نباشد، هوای لازم به مقدار کافی به کمپرسور نخواهد رسید و کمپرسور بیش از حد به کار ادامه خواهد داد تا هوای لازم را فشرده سازی نماید. به این ترتیب میزان مصرف برق توسط کمپرسور افزایش یافته و طول عمر آن نیز کاهش میاید. به طور کلی فیلتر هوا در بازه ۳ تا ۶ ماه پس از نصب نیاز به تعویض خواهد داشت. زمان تعویض هر فیلتر هوا به میزان آلودگی موجود در محیط بستگی دارد.

دمای کمپرسور

به صورت مرتب دمای کمپرسور را چک کنید. در بسیاری از موارد به دلیل بروز مشکل در سیستم خنک کاری، دمای کمپرسور به شدت افزایش می یابد. در این صورت آسیب های جدی به کمپرسور خواهد رسید. بنابراین بررسی مداوم دمای کمپرسور به شدت توصیه می شود.

نشتی مخزن کمپرسور

یکی از نکاتی که در نگهداری کمپرسور باید دقت شود، عدم نشتی در آن است. چرا که نشتی یکی از عوامل بسیار موثر بر کاهش طول عمر کمپرسور است. بر طبق تحقیقاتی حدود ۲۵ درصد هوای فشرده شده توسط کمپرسور در صنایع به هدر می رود. اتلاف هوای فشرده شده باعث می شود کمپرسور برای جایگزین کردن آن فعالیت بیشتری داشته باشد که نتیجه آن علاوه بر افزایش هزینه ها کاهش طول عمر کمپرسور خواهد بود.

فیلتر روغن

پس از مدتی کارکرد فیلتر روغن باید تعویض گردد. چرا که وجود آلاینده ها و آلودگی ها در فیلتر باعث می شود که به خوبی عمل تصفیه کردن روغن انجام نپذیرد. در نتیجه روانکاری به درستی انجام نخواهد شد و بر اثر وجود اصطکاک و استهلاک طول عمر کمپرسور کاهش پیدا می کند. به طور کلی برای جلوگیری از چنین مشکلی توصیه می شود که پس از ۱۰۰۰ ساعت کارکرد کمپرسور باد صنعتی، فیلتر روغن آن تعویض گردد.

خرید کمپرسور باد صنعتی

شرکت ایران پمپ (ایران کمپرسور) تولیدکننده انواع  کمپرسورهای صنعتی در ابعاد و قدرت های مختلف با ضمانت یکساله. کمپرسور سیلندری-کمپرسور تسمه ای- کمپرسور یخچالی-کمپرسور اویل فری-کمپرسور اسکرو و….تولید انواع کمپرسور با توجه به نیاز مصرف کنندگان.05138543311

سوالی ندارید؟