مقالات تخصصی و پژوهشی ایران پمپ

رطوبت گیر کمپرسور باد را بهتر بشناسید

آپدیت شده در: 29 آذر 1400

رطوبت گیر کمپرسور باد وسیله ای می باشد که از سم آن میتوان فهمید موارد استفاده آن کجاست و در چه قطعات و تجهیزاتی قرار میگیرد. رطوبت گیر کمپرسور باد برای جلوگیری از ورود زرات سنگین و درشت به سیستم کمپرسور جلوگیری میکند. و با انجام وظیفه ای مهم از قطعات و تجهیزات کمپرسور محافظت میکند. تا قطعات و تجهیزات داخلی کمپرسور دچار مشکل و اختلالی نشوند این قطعه شاید به خودی خودی یکی از مهم ترین قطعات سیستم کمپرسور و عوامل نگهداری آن باشد . این سیستم عمر دستگاه کمپرسور را بالا برده ، و با جلوگیری از ورود ذرات ، مواد جامد سنگین و آب و رطوبت باعث عدم زنگ زدگی و تخریب های ناشی از این موارد در سیستم شود. این دستگاه به صورت کلی دارای یک ورودی وهمچنین دارای یک خروجی میباشد؛ که درفرآیند کل اید سیستم هوا وارد شده و ذرات آن توسط انواع مختلف رطوبت گیرها گرفته شده و هوای مطلوب و معمول را به کمپرسور از مسیر خروجی وارد میکند. در ادامه همراه ما یعنی ایران پمپ باشید تا با این محصول و انواع مختلف کارایی آن برای کمپرسور ها بیشتر آشنا شوید.

Array
رطوبت گیر کمپرسور باد چگونه کار میکند

رطوبت گیر کمپرسور باد به صورت دقیق دارای یه ورودی و بعد از آن دارای یک تله آب گیر می باشد که که هوای ورودی ، وارد این فضا شده ، و پس از ورود به این فضا ذرات سنگین آن مانند گرد و غبار و ذرات سنگین هوا ، ذرات رطوبت آب در هوا که باعث ایجاد اختلال و آسیب به سیستم کمپرسور باد میشود را گرفته و هوای بدون گرد و غبار و ذرات سنگین را به بیرون میدهد ؛ به عبارتی هوای مرطوب و دارای ریز گرد وارد سیستم پنوماتیک کمپرسور شده، سپس ذرات ریز و مایعات باقی مانده در سیستم خشک کن یا رطوبت گیر در تله آب گیر،  گیر افتاده و از قسمت خاصی از این دستگاه که تحت عنوان خروجی آب یا شیر تخلیه دستی یا شیر اتوماتیک برقی و یا به صورت تخلیه اتومات ( auto drain) که در انتهای این سیستم قرار گرفته از رطوبتگیر کمپرسور خارج میشود.

شاید این سوال برای شما پیش آید که پنوماتیک به چه معناست ؟

پنوماتیک یا نیوماتیک کلمه انگلیسی می باشد که ریشه این کلمه به یونان باستان بر می گردد و به معنی هوای فشرده و یا نفس اشاره دارد. و این به عنوان نوعی علم هم در نظر گرفته میشود که مربوط به گازها و چگونگی استفاده از گازهای فشرده می باشد؛ این علم و موضوع مطالعه در صنایع گوناگون و در صنعت اتومبیل یا هرگونه موارد  دیگری که با کمپرسور ارتباط دارند استفاده میگردد.

Array

چرا رطوبت برای کمپرسور باد ضرر دارد ؟

رطوبت یا قطرات آب در فشار بالای هوا خطرات بسیاری به همراه دارند و آسیب های جدی بسیاری را به سیستم وارد میکند. لذا برای این مورد از سیستم رطوبت گیر(میکروفیلتر) کمپرسور استفاده میشود. این رطوبت ها میتوانند خصارت های جبران ناپذیری به دستگاه اصلی وارد کنند از جمله خسارت هایی که به سیستم وارد میکنند؛ صدماتی هچون تخریب قطعات صنعتی دستگاه ، جک های بادی و شیر های برقی دستگاه ها می گردد.

رطوبت گیر کمپرسور باد چیست؟

رطوبت گیر کمپرسور باد قطعه یا به نوعی سیستمی از سیستم کمپرسور باد می باشد، که وظیفه ی جلوگیری از ورود و فیلتر کردن قطرات آب(مایعات) یا ذرات سنگین محیط که برای کمپرسور هوا خطرناک و مضر است را دارد.

Array

 انواع رطوبتگیر کمپرسور  

میکرو فیلترهای کمپرسور باد

انواع میکرو فیلتر ها برای حذف ذرات جامد و سنگینی که در هوا وجود دارد استفاده می شود؛  که با استفاده از نیروی گریز از مرکز این ذرات جامد ، سنگین و مایعات را گرفته و از عدم ورود آنها به سیستم پنوماتیک یا سیستم کمپرسور مطمئن می گردد.

این رطوبت گیر کمپرسور باد ،  در انواع و اشکال مختلفی در بازار ارائه میگردد که این مدل از رطوبت گیرها در مدل های فلنچی ، بوشنی ، طراحی و ساخته میگردد، این مدل از فیلتر های رطوبتگیر به صورت اتومات آب را خارج کرده و نیاز به شیر اتوماتیک برقی یا هرگونه شیری تحت عنوان شیر تخلیه آب برای تخلیه مایعات ندارد که موارد استفاده مختلفی را دارا می باشد.

این گونه از رطوبت گیر نسبت به دیگر انواع آن در بازار دارای قیمت مطلوب تری بوده است و دارای کیفیت بهتر می باشد به همین منظور به یکی از پروفروش ترین ها تبدیل شده است .

خشک کن تبریدی – یخچالی

به صورت عمومی خشکن های تبریدی با وجود یک یخچال درون سیستم خود دمای هوا فشرده شده را تا ۳ درجه پایین می آورند و در این دما بخار آبی که در هوا وجود دارد به مایع تبدیل شده و از هوا جدا می شود و بعد از استخراج آب و قطرات بخار آب موجود داخل هوا ، این هوا خشک شده و به دمای عادی برمیگردد و بعد از خروج بخارات و آب، این هوا آماده برای ورود به سیستم پنوماتیک می باشد .

Array

رطوبت گیر بوشنی

تله آب گیر که با استفاده از مکانیزیم گریز از مرکز فعالیت میکند و راندمان را بالا برده و کوچیک ترین ذرات از جمله روغن و موارد مختلف دیگر را فیلتر میکند.

رطوبت گیر فلنچی

رطوبت گیر ایرانی

واحد مراقبت دو تکه

واحد مراقبت سه تکه

Array

موارد استفاده رطوبت گیر کمپرسور باد چیست؟

موارد استفاده رطوبت گیر مخصوصا رطوبت گیرهایی مانند رطوبت گیرهای تبریدی که تا میزان بسیار بالایی از بخار آب و ذرات آنرا فیلتر کرده و برای فضاهایی که ذرات جامد بسیار زیادی تولید میکنند و هوای مرطوب بالایی دارند مانند شهرهای مجاور دریا و غیره استفاده میشوند، اما به نظر متخصصان این زمینه استفاده از این رطوبت گیر ها عمر دستگاه ها و کمپرسور ها را بالا برده لذا استفاده از آن سرمایه گذاری بلند مدت برای سلامت و کیفیت کارکرد خوب دستگاه ها می باشد .

قیمت رطوبت گیر کمپرسور باد چقدر است ؟

قیمت های متعددی در خصوص رطوبت گیر ها وجود دارد و بهتر است به دلیل تعدد مارک ها و قطعات مختلف با کارشناسان مجموعه ایران پمپ تماس بگیرید و نسبت به قیمت های دقیق و مشاوره تخصصی اقدام نمایید تا بتوانید بهترین و مهم ترین سیستم خشک کن هوای کمپرسور را خریداری نمایید.

Array

انتخاب رطوبتگیر مناسب با کمپرسور

یکی از مهم ترین مواردی که قبل از خرید انواع رطوبتگیر باید در نظر بگیرید این است که ایا این میکروفیلتر مناسب کمپرسور شما هست ؟ آیا هوای خروجی کمپرسور باد را تا میزان دلخواه شما خشک می کند؟ اصلا ایا شما به میکرو فیلتر نیاز دارید یا به درایر تبریدی یا سایر مدل های خشک کن هوا؟

اینها سوالاتی هستند که قبل از خرید رطوبتگیر کمپرسور باد باید بدانید. برای این کار بهتر است از افراد با تجربه یا مراکز معتبر کمک بگیرید. در بسیاری از مواقع به دلیل عدم آگاهی کامل از کاربرد میکروفیلتر ها شرکت های زیادی متضرر شده اند. یا رطوبت گیری تهیه کردند که خیلی بیشتر از نیازشان بوده که متحمل هزینه های زیادی شده اند و یا اینقدر فیلتر کوچک بوده که توانایی خشک کردن هوای خروجی کمپرسور را نداشته است.

توصیه میکنیم با توجه به شرایط کاری و محیطی که کمپرسور در آنجا در حال کار کردن است، فیلتر مناسب انتخاب نماید. در مناطق جنوبی کشورمان به دلیل اینکه رطوبت هوا بسیار زیاد میباشد میکروفیلتر های صنعتی و بسیار قوی باید استفاده شود. نسبت به سایر مناطق کشور که هوای مرطوب کمتری دارند. قبل از خرید رطوبتگیر به شرایط محیطی(مناطق رطوبتی یا غیر رطوبتی)، نوع کمپرسور باد(روغنی یا بدون روغن)، حجم مخزن کمپرسور، نوع خشک کن مورد نیاز(میکروفیلتر چند لایه،درایر تبریدی،تله ابگیر،المنت و….) اطلاعات کافی به دست بیاورید.
مشاورین شرکت ایران پمپ آمادگی پاسخ به سوالات شما عزیزان را دارند تا در انتخاب بهترین گزینه شما را یاری دهند.اگر سوالی در این مورد دارید میتوانید در قسمت نظرات مطرح کنید تا در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخ داده شود.

رطوبت گیر کمپرسور باد را بهتر بشناسید

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نوشته های مشابه

‫13 نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سوالی ندارید؟